فرهنگی

گفتار

در یک کلام

سخن یا گفتار یکی از مهمترین ابزارها در فرایندهای ارتباطیِ انسان‌هاست.
گفتار با به‌وجود آوردن صدا توسط دهان و تا حدودی بینی انسان به‌وجود می‌آید. در این فرایند، دندان‌ها، زبان کوچک و بزرگ، حنجره و بینی نقش دارند. گفتار مهم‌ترین روش ارتباط انسانی است.
از این رو گفتار پروسه تولید و درک را طی میکند، پروسه‌ای که در هزارتوی آن و با تکرار و بررسی اثرات آن، همچون پیکره‌ای که از دل سنگی سخت تراشیده میشود، گفتار ماهیت هنر و اثرگذار به خود میگیرد و بدل به ابزاری بسیار توانمند در برقراری ارتباطات بشری میگردد.
تولید گفتار
در زبانشناسی (اصوات و آواهای شمرده شمرده)، روش شمرده‌سازی مشخص می‌کند چگونه زبان، لب‌ها، آرواره‌ها و ارگان‌های تکلمی دیگر درگیر در صوت‌سازی تماس برقرار می‌کنند. اغلب این مفهوم فقط برای تولید ثابت‌ها استفاده می‌شود. برای هر مکان شمرده شمرده سازی، می‌تواند چندین روش وجود داشته باشد؛ و بنابراین چندین حرف بی صدای هماهنگ. گفتار عادی انسان با فشار ریوی تولید می‌شود که از طریق ریه‌ها ایجاد می‌شود که خالق اصوات در دهانه حنجره است که سپس توسط دستگاه صوتی به حروف صدادار و بی صدای مختلف اصلاح می‌شود. بهر حال انسان‌ها می‌توانند کلمات را تلفظ نمایند بدون استفاده ریه‌ها و دهانه حنجره در گفتاری alaryngeal که از آن سه نوع وجود دارد. گفتار وابسته به نای، گفتار حلقی و گفتار دهانی (معروف به گفتار دونالد داک).
تفسیر و فهم گفتار
به پروسه‌هایی که به وسیلهٔ آن‌ها انسان‌ها قادر به تفسیر و فهم اصوات استفاده شده در زبان هستند درک گفتار گفته می‌شود. مطالعه درک گفتار تقریباً مرتبط با رشته‌های صوت‌شناسی و آواشناسی در زبان‌شناسی و روان‌شناسی ادراکی و ادراک در ستایلولوژی است. پژوهش در ادراک گفتار در جستجوی فهم این است که چگونه مخاطبین و شنوندگان انسانی اصوات گفتار را تشخیص داده و این اطلاعات را برای فهمیدن زبان تکلم شده‌استفاده می‌کنند. پژوهش گفتار دارای کاربردهایی در ساختن سیستم‌های کامپیوتری است که می‌تواند گفتار را تشخیص دهد و نیز بهبود تشخیص گفتار برای گوش دهندگان کر و لال Rosetta نمونه‌ای از نرم‌افزار گوش دادن است.

 

گفتار

اما گفتار قطعا اولین تکیه‌گاهش دامنه لغات است، هرچه دامنه لغات وسیعتر باشد، قطعا گفتاری دامنه‌دارتر و دربرگیرنده‌تر و با امکاناتی متنوع‌تر در اختیار ماست، هرچه این دامنه گسترده‌تر باشد، میادین بیشتری در تسلط سخنران قرار خواهد داشت، تعدد لغات در گفتار همچون تنوع رنگهاست در دست نقاش و همچون تعدد اصوات و سازها، در دست یک آهنگساز.
حتما درباره دامنه لغات و تنوع و تکثر آن بیشتر خواهیم نوشت، معدنی که هرچه به عمق آن بیشتر نفوذ کنید، لذتی فزاینده‌تر در انتظار شماست، نقطه‌ای که در آن از فرم و محتوا عبور میکنید و به هرچه هنرمندانه‌تر سخن گفتن روی می‌آورید و در آنجاست که چیدمان استادانه لغات به شما قدرت برقراری ارتباطی ریشه‌دار تر میدهد، ارتباطی پر مفهوم که در آن همنشینی با شما، اولین سبب ساز غرق شدن در لذتی عمیق بر بستر ادبیات و ارتباطات است.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظرم بسیار مفید و عالی است که اینطور ساختاری و به دور از موضوع درآمد زایی به مبحث گفتار میپردازید، گرچه در نگاه عامه جامعه میتواند خسته کننده به نظر آید.

پاسخ دادن به محسن لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا